Header

Ibland kräver livet fullständig närvaro i nuet. Jag är sjuk igen och orkar inte riktigt hålla denna blogg fräsch, men jag finns fortfarande och det kommer kanske små inlägg nu och då, vill bara varna för att det är ostabilt framöver. Frågorna är många, svaren är få.


Move your blog to Nouw - now you can import your old blog - Click here

Likes

Comments

Opp och ner
ner och opp
grisen gal i granens topp
och en mus i vårt hus
svär och tuggar snus.

Lammet skäller
Värper karameller,
Hunden jamar,
Lille grisen gal.

Texten beskriver livet rätt perfekt just nu, de efterföljande verserna är lika eskalerande galna som min verklighet är för tillfället. Ena dagen är jag i granens topp och tror på framgång. Nästa dag dalar jag neråt och allt är konstigt med galande grisar.

Mina prioriteringar med den orken som finns just nu är:
* Familjen
* Hälsan
* Resten...

Resten = väldigt mycket, men jag har inte ork att definiera ner något efter de två första punkterna.

Jag pratade med neurokirurgen igår, det är inte helt bra status och vi håller koll på läget. Utöver sängvila tar jag mig till rehabträningen, annars ligger jag här.

Likes

Comments

Varje dag är en skattjakt för att hitta det goda i den dagen, för även dagar som riktigt suger har något gott i sig bara man tar sig tid att se det!

Ta med det denna torsdag, prova välj att se det goda i din dag. Varje gång du vill gnälla eller fokusera på något tråkigt så försök stoppa dig själv och tänk på en positiv grej som hänt istället.

Glad torsdag!

Likes

Comments

Sömn är en så trevlig grej, att gå upp 30 min tidigare för att hinna äta frukost i rätt takt känns otroligt omotiverande när jag ändå sitter 40 min på bussen. Däremot kan jag verkligen inte klara mig utan frukost för då dippar jag enormt under träningen och det blir meningslöst att åka in till sjukgymnasten. Lösningen är en proteinrik smoothie, idag helt vegansk!

Detta blir två portioner:
1 banan
1 avokado
1 mått proteinpulver (chokladsmak idag men funkar bra med vanilj oxå)
2 msk kakao
5 dl kokos eller mandelmjölk

Helt suveränt gott, hade frukost hela bussresan, fick sova så länge som möjligt och orkade träningen! Yeay för det!

Likes

Comments

Jag är trött på smärta, den lamslår, förstör och överraskar. Precis när jag tror jag har koll så hugger smärtan tag och regerar totalt.

Har haft en bra dag med utflykt ihop med barnens stora kusin. Det har varit inslag av framgång, total utmattning, ansträngning, illamående, nästan svimning, skratt och massa bita ihop och klara av det ihop med att njuta av gemenskap. Det summerar en ärligt bra dag, men sen landar kvällen i rejäl buksmärta o här ligger jag.

Bara jag lyckas somna vet jag att morgondagen bjuder på en nystart ❤️

Likes

Comments

I takt med att jag återfått balansen har jag upplevt att synen öppnat upp sig lite. En sak jag lärt mig genom åren är att min hjärna ihop med synen luras rätt ordentligt så jag kan aldrig lita på vad jag själv upplever gällande synen. Som exempel vet jag att jag hade min ”vanliga” syn med ett skadat synfält i juli, men sen vet jag inte mer än att jag den 17/11 trodde jag hade klydd med min högra lins på kvällen och att jag när jag kom till ögonkliniken den 22/11 bara hade 10% synfält kvar. Eftersom hjärnan kompenserat synförlusten hade jag inte märkt av den så tydligt.

Det är inte ovanligt att patienter med min sjukdom IIH och shunt får kraftiga symptom när det blir stop i den. Symptom som kräkningar, kramper, svimningar ovanpå lamslående migrän. Sen finns det jag som får lite ont i huvudet och inget mer... Som småbarnsförälder och människa i allmänhet finns det även andra anledningar att få huvudvärk av så inte alltid det lättaste att sortera bland intrycken.

Idag har jag varit på återbesök på ögonkliniken i Lund för att få ett besked enligt fakta på vad som händer med min syn. Domen gällande den är att det finns strukturella försämringar på synnerven och ögonbotten och en liten permanent försämring på synfältet. Nu blir det besök på ögonkliniken varannan månad för att försöka fånga synförsämringar i framtiden innan det är för sent.

Jag tar med mig att jag fått tillbaka nästan allt jag hade innan och att jag skapar ett nätverk för att fånga framtida skador. Väljer därmed att se det goda från dagen istället för att fokusera på förlusten.

Likes

Comments

Så viktigt att omsluta sig med inspirationsplatser och personer så att tillvaron peppras med goda förebilder, människor att ta rygg på och saker att inspireras av. En sådan plats för mig är facebook gruppen Månadens Challenge!

Det är en plats jag får uppmuntran, inspiration och viljan att göra det lilla extra. Ta en titt och bli medlem vetja så du oxå kan bli peppad. Idag kan du läsa kort om min resa där :)

Likes

Comments

Vi utmanar oss denna månaden med att äta vegetariskt som familj. Mamman är nöjdast (även om jag oxå saknar kött lite), pappan tycker det är goda recept, men saknar kött och barnen börjar efter halva månaden att vänja sig så sakta, med mycket mutter. Men det beror nog mest på att de saknar klassisk ”barnmat” eftersom vi experimenterar med ganska många recept nu.

Varför göra detta kan man fråga sig, och svaret kan vara både komplext och även väldigt enkelt. Varför inte?

Som mycket i livet tror jag att vi ofta hamnar i diken, antingen gör man allt eller inget. Det är gränsfall irriterande hur vi som mänsklighet alltid har svårt med just balansen, oavsett vad det handlar om. Sötsaker och snacks? Träning? Nya utmaningar? Ofta är det just allt eller inget som gäller, vilket jag upplever leder till att jag istället kör stenhårt ett tag och sedan trillar genom och hittar argument för varför något inte är realistiskt att hålla. Det säger sig själv att det är bättre på vägen, i balans, än i ett dike.

Man behöver inte vara forskare för att ha hört om vårt klimatläge, om global uppvärmning och hur vi som människor faktiskt sakta bryter ner vår jord. Vad vill du lämna efter dig? Men hallå tänker du nu, vi pratar ju mat och inte klimat. Sant, men forskningen visar att vi bäst kan påverka vår klimatpåverkan genom att välja en grönare kost! Helt galet, men sant! Jag tänker inte rabbla upp all forskning här, men läs gärna naturskyddsföreningens frågor och svar om kött och miljö för att få lite snabb info om läget.

Nu åter till att inte hamna i ett dike, vi vet att det inte funkar med den mängden kött vi konsumerar idag, men är svaret då att låta bli helt? För vissa är svaret ja. Ofta är detta människor som försöker rädda läget själv eftersom så många av oss faktiskt helt ärligt inte bryr oss tillräckligt mycket eller inte förstår allvaret och därmed inte orkar ta tag i det. Vår januari är ett försök att utmana oss som familj att bryta vanor och bjuda smaklökarna på saker vi inte är vana vid. Ärligt saknar jag inte kött lika mycket som jag trodde jag skulle göra, men vi kommer inte utesluta det helt i framtiden. Däremot har vi försökt se över hur vi konsumerar för att dra vårt strå till stacken med tankesättet att ingen kan göra allt men alla kan göra något. Hänger du på och gör några mer miljösmarta val under 2018 gällande din mat?

Några konkreta saker som vi alla kan bidra med utan att kasta omkull hela livet är:

  1. Äta mycket grönt. Oavsett vad vi tycker visar forskning och vetenskap att det är det enskilt viktigaste vi kan göra för vårt klimat och vår miljö. Släcka lampor i all ära, men att välja en mer växtbaserad kost gör ännu mer! Nu behöver du inte bli nedslagen, det finns mycket mer än isbergssallad och gurka som grönsaker! Tänk nötter, frön, rotsaker, svamp, bönor, linser, ärtor, tofu, sojaprodukter, groddar, gröna blad, färgglada grönsaker, ja alternativen är oändliga.
  2. Handla ekologiskt så mycket som möjligt. Genom att göra det bidrar du till friskare vatten, gladare djur, mindre gifter och att fler fåglar och blommor trivs, dessutom hjälper du till genom att människor i u-länder får drägligare arbetsförhållanden och inte slavar i farliga miljöer för att du ska ha billig mat.
  3. Var kräsna med kött, hellre dyrt och rätt. Ekologiskt och svenskt naturbeteskött. Kanske har du en lokal producent du kan köpa direkt ifrån? Eller har du möjlighet att handla direkt från en jägare?
  4. Ät efter årstiderna för att minska behovet av importerade varor. Då bidrar du även till minskade koldioxidutsläpp och mindre transport av mat.
  5. Om du kan så odla lite av maten på hemmaplan gör även det skillnad. Kanske bor du i lägenhet utan balkong? En kruka med tomater kan du iaf odla och få plats med eller varför inte ha ett par krukor med örter i köket. Har du lyxen som oss att bo på landet kan du slåss mot mördarsniglar och försöka ha en egen köksträdgård.

Igår blev det fantastiskt god pasta med egengjord röd pesto, egengjorda vitlökskrutonger och strimlade sockerärtor till! Det var uppskattat av alla i familjen och tallrikarna åts tomma för första gången på länge!

Vi fortsätter utmana oss med vad vi stoppar i oss, häng på! För miljön, hälsan och samvetet!

Likes

Comments

Så grymt viktigt att ta hjälp från rätt håll när det behövs! Jag är till naturen lat, vilket innebär konkret att kan jag komma undan fysiskt jobb så lyckas jag ofta göra det. Därför måste jag skapa situationer där jag helt enkelt inte kommer undan utan gör det jag ska.

Mitt medicinska mående hanteras av landstinget oavsett vilken del av kroppen som behöver extra omsorg. I spetsen av truppen står min primärvårdsläkare som gör ett fantastiskt jobb med att sammanställa allt från olika instanser. Det är inget lätt jobb att ha en spetspatient som parallell vårdas av flera, så all eloge till min vårdcentral!

Återuppbyggnaden av kroppen, rent muskulärt och träningsmässigt, skulle jag rent teoretiskt sett kunna planera och genomföra själv. Däremot är det så att även om jag kan teorin, behöver jag ha någon att stå till svars mot och som dessutom håller ögonen på mig när jag tränar så att jag aktiverar rätt muskler och utför rörelserna så att de medför önskat resultat. Därför sökte jag mig redan från sjukhussängen till Malmö Idrottsklinik och nu när jag behärskar gången igen kan fas 2 av rehabiliteringen dra igång.

Idag har vi haft första träningen, började dock med att manipulera levator scapulae som envisas med att låsa sig under trapezius och överkompensera för allt möjligt. Gjorde svinont, men spänningar från hårbotten till tår släppte! Sen kändes det lite väl enkelt när Marcus (sjukgymnasten) gick genom övningarna vi skulle göra. Jag fnissade lite inombords och tänkte att jag får nog lägga till lite själv efter passet för att träna klart. Nu påminner jag mig om att jag söker hjälp från kompetenta personer eftersom när det gäller mig själv blir jag blind gällande att ta det sakta och lugnt. Förväntningarna på mig själv är större och mer orealistiska än förväntningar jag sätter på andra. (Som de flesta av oss gör).

Började med att sitta på en pilatesboll, hitta centrum och utan att tappa balans, hållning och tyngdcentra lyfta en häl i taget... hm... så sjukt svårt att göra detta rätt. Funkar bara om multifidi muskulaturen är påkopplad och det är svårare än man kan tro!

Sen gick vi över till att göra knäböj med ryggen mot en pilatesboll mot en vägg. Syftet är att avlasta främre sidan av låret och knäet så att det får bygga upp sakta.

Sist (japp, sist) övade vi att stå på ett ben på ostadigt underlag med stöd av en pinne (eftersom jag har kass balans) och hålla i 30 sekunder med påspänd bål.

Träningen klar! Helt sjukt, jag skakade, var svettig och fullkomligt slut efter tre set av dessa tre övningar. Känner mig långt ifrån formen jag vet att jag har, men nu är det träning med sjukgymnasten 3 ggr per vecka i 2 månaders tid så ska vi nog utnyttja denna svacka till att bygga kroppen stark inifrån och ut på bästa sätt!

Fördelen med att faktiskt ta mig in till gymmet på Malmö Idrottsklinik är främst att jag tränar varje steg av grunden under uppsikt av sjukgymnasten som i detta fallet ska se till att jag dels gör övningarna rätt (och tar slut på rätt sätt) samt att jag inte springer på för fort utan i en realistisk takt som skapar en långsiktig hållbarhet. Så även om jag tyckte det kändes fånigt med posterior muskelträning innan passet kryper jag till korset och erkänner mig slut!

Likes

Comments

Mitt liv som de flestas bjuder på både mot och medgångar! Idag känner jag mig segerviss trots en riktig skitnatt.

Allt vårt tålamod och förstånd används för att inte tappa humöret med barn som just nu kör hela havet stormar på natten med alla sängar. De har blivit helt suveräna på läggningsrutiner och somnar själva på kvällarna (seger), sen börjar det ofta skita sig runt 23... då är det som om startskottet för leken gått! En kommer o kryper ner, om det är Ingrid får jag invänta att hon somnat om innan jag kan smyga upp till hennes säng. Har jag tur får jag sen sova ifred, annars är det som inatt att Arvid väckte mig vid 4 för att det är mysigt att krama mamma lite. Kärt men ack så enerverande när jag lyckats somna först vid 02!

Suck, jaja! Imorse gjorde jag mig iordning och åkte med familjen ner till byn för att ta skåneexpressen in till Malmö. Tog en morgonpromenad från Värnhem till Kalendegatan och njöt av att det verkligen går bättre och bättre med gången. Koncentrerar jag mig inte så vacklar jag, men vet man inget om problematiken tror jag inte längre att man märker det på mig... Både bra och dåligt, även om det inte syns orkar jag inte mer än ngn timme åt gången. Försöker vara ärlig med omgivningen men inte alltid lätt och inte alltid roligt att påpeka att jag mår kass när utseendet säger att allt är väl.

En stor fördel med Malmö Idrottsklinik där jag har min sjukgymnast är att de har mottagning nästan vägg i vägg med Lilla Kafferosteriet som ända sedan jag bodde inne i Malmö är ett favorithäng! Vill du ha riktigt gott kaffe när i stan så kan jag varmt rekommendera ett stop där!

Nu ska jag byta om till träningskläder för första gången sedan november! Lovar att återkomma med info kring mitt rehabupplägg, nu ska kroppen byggas stark inifrån och ut. Jag ska tillbaka starkare än någonsin!

Likes

Comments